*/ Kozy za 30 stříbrných a ještě v dešti!

2. srpna 2015 v 11:12 | vOrel |  Matka lvice filozofuje
Protože měli včerejšího dne maturanti tu čest seznámit se - pro některé to bylo pravděpodobně poprvé v životě - s Biblí a já jednoho maturanta snáším pod společnou střechou, byla jsem i já nakonec nucena zjistit, jestli bych i po třech letech zvládla projít národním testováním.

S pravděpodobným skórem 42 bodů z 50 nemůžu být moc pyšná, na Bibli bych dojela asi taky, ale co se dá dělat. Poprsí řeckých bohyň už bych ale zvládla… Pallas Athéna ušla a i déšť na pohřbu Nelsona Mandely nebyl až tak hustý. Ono abyste rozuměli, didaktický test státní maturity z češtiny obsahoval letos kromě pár jiných i půvabnou otázku s ukázkou z "Jistě, pane ministře", která zněla takto:


"Takže takhle to je? Opět zrazen? A kolegou z kabinetu! Zatracený Basil Corbett! Když začnu myslet na Basila Corbetta, hned mi ***** Iškariotský připadá sympatičtější. Basile Corbette, udav se těmi třiceti stříbrnými!"

- doplňte jméno postavy z Nového zákona místo hvězdiček


Když si spočtete hvězdičky a zapojíte trochu představivost ohledně zmíněné zrady a vypustíte to pro mnohé pravděpodobně zavádějící "Iškariotský", měli byste se zvolna dobrat k odpovědi, aniž byste museli být nutně právoplatnými křesťany, ovšem co to má společného se znalostí českého jazyka moc nevím (budeme-li to brát s ohledem na to, že pod slovem didaktický test si teda alespoň já nepředstavuju první literární díla). A kdyby to byla jediná úloha tohodle ražení, jenže takhle je postaveno pomalu 80% otázek. Porozumění textu ve stylu "vyberte si z ABCD", načež jsou odpovědi kolikrát tak divné, že nechápete, proč se na takovou pro mnohé i dosti očividnou blbost vůbec někdo ptá, jsou, zdá se, stále v módě.

Už mě před třemi lety z jistého pohledu dost rozčilovalo, že jsem didaktický test strávila mučena nekonečnými odstavci ukázek, které jsem už při samotném čtení zapomínala (nebo jsem minimálně měla ten dojem). Jako by nestačilo, že je takhle postavena polovina cvičení u testů z anglického jazyka, natož českého. Asi jsem staromódní, ale očekávala bych v testu z didaktiky spíš otázky typu: napíšete zde mě/mně? Dokonce jsem i chvílemi litovala několika let strávených výukou literatury, neboť jsem znalosti o asi milionu knih a autorů téměř nepoužila. A budiž, za to by byl člověk ještě možná rád, že nemusel takhle riskovat, ale opravdu by asi čekal, že alespoň tu gramatiku do něj budou sypat horem dolem, aby předvedl, že kromě toho, že textu rozumí, umí taky nějaký vlastnoručně reprodukovat.



Možná se v CERMATu řídí heslem našeho zeměpisáře, že stejně jako to město najdeš v atlase, tak i ten jev pak najdeš ve slovníku, tudíž to s těmi slepými mapami nebudeme tak hrotit. Asi to tak vážně je, protože já u své vlastní maturity zplakala nad otázkou, která byla vytažená pro změnu z dějepisu nikoli z češtiny. Ale tenkrát se z toho nedělalo takové haló, větší drama totiž byly v mé době slohové práce.

Naštěstí mi to všechno může být nakonec úplně jedno. Na to, abyste prošli, vám stačí 44 ze 100 procent. Tudíž i kdyby maturita z češtiny skutečně zahrnovala to, co má - tedy gramatiku - tak tu bude beztak běhat hromada lidí, kteří vám napíšou: "Jo! Daly my to!"
 


Aktuální články

Reklama